Veelgestelde vragen
Misschien zit u al een tijdje met een vraag, maar nam u nog niet echt de tijd om het met ons daarover te hebben. Misschien heeft u ook niet meteen tijd om daarvoor met ons in contact te komen. Daarom kan u hier in een oogopslag onze meest gestelde vragen met hun bijhorende antwoorden bekijken. Zo spaart u alweer tijd uit.
Hoe kunt u uw oude nummerplaat schrappen?
Uw nummerplaat kan niet meer teruggestuurd worden naar de ‘Dienst voor inschrijving van voertuigen’ (DIV).
U dient naar een postkantoor of postpunt te gaan en u geeft uw plaat af ter schrapping. U krijgt onmiddellijk het schrappingsbewijs.
Voordeel: De schrapping is nog dezelfde dag van kracht en maakt een einde aan de verkeersbelasting, vermijdt eventuele verkeersboetes en laat toe de verzekering te beëindigen.
Hoe kunt u een nummerplaat voor uw wagen aanvragen?
U hebt nog geen nummerplaat
Een nummerplaat aanvragen is heel eenvoudig. Van de verkoper (garagehouder of particulier) van uw wagen krijgt u het roze formulier Aanvraag om een inschrijving van een voertuig. Ga met dit formulier langs bij uw verzekeraar. Hij handelt samen met u de aanvraag af en schrijft uw voertuig online in bij de DIV (de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen).
U ontvangt dan uw Europese nummerplaat thuis (of op een ander adres dat u hebt opgegeven) met de post. Uw nummerplaat kost 30 euro, die moet u betalen aan de postbode of in het postkantoor. Samen met uw nummerplaat ontvangt u uw inschrijvingsbewijs en een betalingsbewijs.
U hebt nog een oude Belgische plaat
Sinds enkele jaren worden de oude Belgische nummerplaten geleidelijk aan vervangen. Koopt u een nieuwe wagen, dan zal uw oude Belgische plaat vervangen worden door een nieuwe Europese nummerplaat.
U ontvangt van de DIV via de post uw nieuwe Europese nummerplaat (u betaalt 30 euro aan de postbode). Geef uw oude nummerplaat (oud model), zonder verpakking af in een postkantoor of postpunt. De schrapping gebeurt onmiddellijk en is gratis (dd 01/08/2019). U ontvangt direct een schrappingsattest. De schrapping is nog dezelfde dag van kracht en maakt een einde aan de verkeersbelasting
U hebt al een Europese nummerplaat
Als u al een Europese nummerplaat hebt, dan hebt u enkel een nieuw inschrijvingsbewijs nodig. Duid op het formulier Aanvraag om een inschrijving van een voertuig aan dat u al een nummerplaat hebt, en vul uw gegevens in. Bezorg het ondertekende en gedateerde aanvraagformulier aan uw verzekeraar. De DIV stuurt uw inschrijvingsbewijs dan per post op.
Wat is het verschil tussen een kleine en een grote omnium?
Een kleine omnium dekt de waarborgen brand, diefstal, glasbraak, aanrijding met dieren en inwerking van natuurkrachten (bv storm, hagelschade,..).
Deze dekking voorziet in principe geen terugbetaling van materiële schade aan uw voertuig als u voor het ongeval in het ongelijk wordt gesteld.
Bij de grote omnium is er dekking voor alle waarborgen van de kleine omnium en daarenboven ook dekking bij vandalisme en uw eigen schade.
Als u een ongeval heeft veroorzaakt en u bent in fout, zal de schade aan uw wagen, de werkuren,… vergoed worden.
Wat is het maximum dat u aan pensioensparen mag doen?
Het gemiddelde pensioen in België bedraagt 1188 euro. Een extraatje boven op uw wettelijk pensioen is dus meer dan welkom. Omdat u ook tijdens uw pensioen volop van het leven wilt genieten. Wij helpen u daarbij, 100 % veilig, met een aantrekkelijk rendement en met belastingvoordeel:
- De rentevoet van elke storting is gegarandeerd tijdens de hele looptijd. U komt nooit voor verrassingen te staan. Meer zelfs: door mogelijke jaarlijkse winstdelingen kan dit rendement nog oplopen. U belegt niet rechtstreeks op de beurs.
- Het fiscaal voordeel van pensioensparen geeft uw spaarinspanningen vleugels. Dit jaar kunt u tot 990 euro storten en een belastingvoordeel van 30 % (of 297 euro) genieten. U kan ook beslissen om meer dan 990 euro te storten en tot 1270 euro te storten. U geniet dan van een belastingvoordeel van 25 % op de gestorte premies (of 317,5 euro). U betaalt daardoor ook nog eens minder gemeentebelastingen. De fiscaliteit en de eindbelasting kunnen in de toekomst wijzigen.
- Start zo snel mogelijk met pensioensparen. Als u ermee begint op 25 jaar, dan zult u op uw 65ste 30 % meer kapitaal terugvinden dan iemand die pas op zijn 30ste begint te sparen.
Heeft u vragen, contacteer ons gerust!
Hoe kunt u een nummerplaat voor uw bromfiets aanvragen?
Sinds 11/12/2015 is het mogelijk om bestaande bromfietsen en lichte vierwielers in te schrijven.
Tweedehands voertuigen
Als de vorige eigenaar het gekochte voertuig had ingeschreven, dan volgt de koper de onderstaande stappen:■Bij de aankoop moet de verkoper aan de koper het inschrijvingsbewijs van het voertuig overhandigen.
■De koper vult het formulier aanvraag tot inschrijving in, ondertekent het en bezorgt het aan de verzekeraar of verzekeringstussenpersoon, die het verzekeringsvignet geeft dat op de aanvraag moet gekleefd worden.
■De inschrijving via WebDIV is in dit geval niet mogelijk. Het aanvraagformulier moet samen met het oude inschrijvingsbewijs naar de DIV gestuurd worden, of aangeboden worden bij een bijkantoor van DIV of bij het DIV-loket te Brussel.Als de vorige eigenaar niet meer over het inschrijvingsbewijs beschikt, moet hij zich aanmelden bij een politiekantoor om er een bewijs van verlies af te halen. Dit document zal dan dienstdoen als inschrijvingsbewijs voor uw aanvraag.
Indien men niet bezit is van het gelijkvormigheidsattest, kan men bij de politie een attest van onvrijwillige buitenbezitstelling aan vragen.
Voertuig nooit eerder ingeschreven
In gezamenlijk overleg met de Douane werd beslist dat de bromfietsen, lichte vierwielers en speed-pedelecs die de regularisatieprocedure via bpost gemist hebben enkel nog door de DIV mogen ingeschreven worden zonder dat daarvoor een vignet/signaal 705 nodig is. De inschrijving zal alleen maar kunnen gebeuren op voorwaarde dat de aanvrager een behoorlijk gelijkvormigheids-of homologatieattest kan voorleggen.Indien hij niet meer in het bezit is van zulk document dient hij bij de invoerder een duplicaat aan te vragen. Voor de inschrijving van bromfietsen en lichte vierwielers die niet onderworpen waren aan de gelijkvormigheidsprocedure moet een attest van een officiële oldtimervereniging worden voorgelegd waarin het bouwjaar wordt geattesteerd. Voor de speed-pedelecs die niet over een homologatie beschikken, dient deze gevraagd te worden bij de Dienst Homologatie van een van de drie Gewesten.Meer bepaald gaat het over de volgende voertuigen die zonder vignet 705 kunnen ingeschreven worden:
■de bromfietsen, lichte vierwielers en speed-pedelecs die vóór 31 maart 2014 in België al in het verkeer werden gebracht (dus ook deze welke in het buitenland ingeschreven geweest zijn en die vóór 31 maart 2014 door een Belgische gebruiker ingevoerd of intracommunautair verworven zijn);
■de bromfietsen, lichte vierwielers en speed-pedelecs zonder buitenlands kentekenbewijs die tussen 31 maart 2014 en 10 december 2015 door een Belgische gebruiker ingevoerd of intracommunautair verworven werden en die dus tussen 31 maart 2014 en 10 december 2015 in België in het verkeer gebracht werden. Voor alle duidelijkheid wordt nog vermeld dat 31 maart 2014 en 10 december 2015 inbegrepen zijn in voormelde periode.Voor de andere bromfietsen, lichte vierwielers en speed-pedelecs die nooit werden ingeschreven en in het verkeer werden gebracht na 10 december 2015, is een dedouanering met aflevering van een vignet/signaal 705 vereist.
Het is niet langer mogelijk om documenten aan te bieden bij bpost: bpost doet niet langer de preregistratie van technische gegevens van voertuigen.
Wat als u een ongeval heeft in het buitenland?
Soms loopt het op het vakantie niet altijd op rolletjes. Een ongeval, wat nu?
Vul altijd het Europees aanrijdingsformulier in, ook als er politie tussenkomt.
Dit formulier heeft een belangrijke bewijswaarde, vooral de schets en de kruisjes.
Kijk goed na of alles correct is ingevuld voor je ondertekent. Achteraf kan de informatie in de meeste landen niet meer worden tegengesproken.
Maak zelf foto’s van de posities van de voertuigen, van de schade aan de wagens, van de plaats van het ongeval en van de elementen die het ongeval kunnen verduidelijken (brokstukken, remsporen…) en dit vanuit verschillende invalshoeken.
Van belang zijn de nummerplaten van alle betrokken voertuigen, de adressen van de getuigen, de gegevens van de tegenpartij (check zelf het nummer van de groene kaart en de nummerplaat).
Als een trekker met oplegger is betrokken, noteer dan de nummerplaat van het trekkend voertuig. Met de nummerplaat van de oplegger alleen kan niet bewezen worden welk voertuig in het ongeval betrokken was.
De schets op het formulier moet heel nauwkeurig weergeven hoe het ongeval is gebeurd. Als de schets niet klopt met de omstandigheden, onderteken dan het formulier niet of vermeld uitdrukkelijk bij de schets dat je niet akkoord bent en vermeld in vakje 14 wat volgens jou de exacte omstandigheden zijn. Dit is enkel nuttig als je met getuigen of foto’s jouw versie kan bevestigen.
Als er discussie is over de juiste ongevalsomstandigheden, dan roep je best de politie. Dit moet sowieso als er gekwetsten zijn.
De politie kan in elke lidstaat van de Europese Unie worden opgeroepen met het noodnummer 112.
Let op! Soms gelden er in andere landen ook andere verkeersregels, afwijkend van de ons bekende. Kijk voor je vertrek naar de verkeersregels en de voertuigeisen in de plaatsen die je bezoekt. Een interessante site daarvoor is http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_nl.htm
Wat als ik met een opgefokte bromfiets rijd?
Een bromfiets is ‘opgefokt’ wanneer hij naar bouw en motorvermogen harder kan dan de toegelaten maximumsnelheid. Op dat moment spreken we juridisch niet langer van een bromfiets, maar van een motorfiets. Voor een bromfiets klasse A is de maximumsnelheid 25 km per uur, voor een klasse B is dat 45 km per uur.
Gevaarlijk
Omdat een bromfiets geconstrueerd is volgens het PV van goedkeuring voor een bromfiets is het rijtuig technisch op het vlak van remmen, banden, vering en dergelijke niet aangepast voor hogere snelheden. Vooral bij het rijden op een nat wegdek, en vooral bij het vervoeren van een passagier worden deze problemen nog acuter.
De meestal jonge bestuurders hebben niet de rijervaring van een motorrijder en komen onder meer daardoor sneller in de problemen. De ernst van de opgelopen letsels is dikwijls het gevolg van de gevoerde snelheid.
Duur
De bromfiets kan door het parket tot 30 dagen in beslag genomen worden. De gewraakte onderdelen worden verbeurd verklaard. Stallingskosten, takelkosten en kosten demontage zijn voor de overtreder.
Een opgefokte bromfiets levert ook een waslijst aan inbreuken op (leeftijdsvereiste, rijbewijs, verzekeringsplicht,…) met forse boetes die je zelf moet dragen.
- geen gelijkvormigheidsattest : € 60 tot € 60.000
- geen correcte inschrijving : € 60 tot € 3.000
- sturen zonder de vereiste leeftijd : € 60 tot € 3.000
- sturen moto met AM-of A3-rijbewijs of opgefokte bromfiets klasse A zonder rijbewijs : € 1.200 tot € 12.000
- geen geldige verzekering : € 600 tot € 6.000
Is er ook schade aan derden veroorzaakt, dan zal de BA-verzekeraar systematisch pleiten dat de ware aard van het voertuig opzettelijk werd verzwegen. Als de rechtbank hier op ingaat, is het regres onbegrensd. Als het verhaal wordt uitgevoerd op basis van artikel 25, 3b van de Modelovereenkomst is het wel begrensd. In tegenstelling tot wat er wordt gedacht, moet de verzekeraar dan geen oorzakelijk verband aantonen tussen de inbreuk en het ongeval.
Maar vooral : het morele leed bij een ongeval met lichamelijke letsels en mogelijk dodelijke afloop is met geen geld goed te maken.
Wanneer is een koop gesloten?
Een eigen huis, het is de ultieme droom van de gemiddelde Belg. Het is ook een grote stap waar fameus wat geld mee gemoeid is. Je koopt niet alleen een droomhuis maar ook een aantal risico’s. En die risico’s loop je sneller dan je denkt.
Artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat een koop tot stand komt van zodra de partijen het eens zijn over de prijs en de inhoud van de koop.
De koop is dus gesloten van zodra een verkoper akkoord is om een huis aan jou over te dragen aan een prijs waarover jullie het beiden eens zijn. Vanaf dat moment kan geen van beide partijen nog op de beslissing terugkomen. Zelfs niet als er nog geen voorschot is betaald. Alleen als dit uitdrukkelijk wordt afgesproken, kan er van dit algemeen principe afgeweken worden.
Het kopen van een huis wordt meestal geformaliseerd met een zgn. onderhandse verkoopovereenkomst. Deze overeenkomst wordt ook compromis genoemd. Het is het bewijs voor de partijen dat er een contract is gesloten. Het zal als basis dienen voor de latere authentieke akte (opgesteld door jouw notaris).
Je kan genieten, maar je draagt ook het risico!
De koop is gesloten. Het huis is nu van jou. De eigendomsoverdracht is onmiddellijk.
Ook de “vruchten” (zoals bijvoorbeeld de huuropbrengsten) komen jou onmiddellijk toe.
Je hebt onmiddellijk het genotrecht.
Maar tegelijkertijd – en dat is niet meer dan normaal – gaat ook het risico over.
Ook van deze algemene principes kan alleen worden afgeweken als dit uitdrukkelijk wordt afgesproken.
Waarom een BA familiale, zelfs zonder kind of huisdier?
Wat is BA familiale?
BA familiale is een verzekering die uw burgerlijke aansprakelijkheid en die van de onderstaande groepen dekt voor lichamelijke of materiële schade toegebracht aan een derde.
Wat dekt BA familiale?
Deze verzekering dekt schadegevallen die worden veroorzaakt door:
- gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen;
- huisdieren;
- kinderen op kot;
- huispersoneel (poetsvrouw, tuinman, …).
Daar blijft het echter niet bij! Sommige verzekeringsmaatschappijen breiden het begrip verzekerde uit tot de personen die:
- net zijn verhuisd;
- tijdelijk bij u verblijven (vrienden bijvoorbeeld);
- door u onderhouden worden (bijvoorbeeld uw ouders in het rusthuis).
Daarnaast dekt de verzekering BA familiale ook de gebouwen waarvoor u verantwoordelijk bent en dat niet enkel in België, maar overal ter wereld.
In welke situaties komt deze verzekering nu concreet tussen?
Naast het klassieke voorbeeld van de gebroken ruit op school of een beet van uw hond komt BA familiale ook tussen in deze gevallen:
- Het is zomer. U organiseert een familiefeestje met een traditionele barbecue. Op het einde van de dag vergeet u het vuur goed te doven en de gloeiende kolen veroorzaken brand bij uw buurman.
- Het stormt en u zet de vuilnisbakken buiten. Plots worden ze weggeblazen door een hevige windstoot. Een automobilist wil ze ontwijken, voert een noodmanoeuvre uit en rijdt tegen een geparkeerd voertuig.
- Een van uw dakgoten zit vol bladeren en takken en veroorzaakt waterschade bij uw buurman.
- Tijdens het snoeien van een boom snijdt uw tuinman een tak af die schade aanricht in de tuin van uw buurman. Uw personeel wordt in dat geval aansprakelijk gesteld.
- Uw vader verblijft in een rusthuis en is vaak in de war. Hij gaat buiten en merkt het verkeerslicht aan het zebrapad niet op. Hij veroorzaakt een ongeval met een fietser.
Conclusie
Een verzekering BA familiale is zeker onmisbaar als u kinderen of huisdieren heeft. Maar ook als u die niet heeft, is ze net zo belangrijk, zoals de bovenstaande voorbeelden aantonen.
Wie betaalt de schade bij een gebrekkig wegdek?
Een strenge winter, stormen in de zomer en een overheid die bespaart op onderhoud… onze rijbanen, fietspaden en trottoirs liggen er niet altijd vlekkeloos bij. Vooral fietsers en voetgangers moeten soms een adventure parcours afleggen om ter bestemming te komen.
De wegbeheerder (gewest, provincie, stad of gemeente) is verantwoordelijk voor het onderhoud van het wegennet. Logischerwijs moet schade als gevolg van een slecht onderhouden wegennet dus door deze wegbeheerder vergoed worden. Maar hoe loopt het in de praktijk ?
Wat is de wettelijke basis ?
Het algemeen principe van ons aansprakelijkheidsrecht is van toepassing. Wie vergoeding eist, moet drie dingen bewijzen : de schade, de fout of het gebrek en het oorzakelijk verband tussen beide.
De wegbeheerder heeft de verplichting om veilige wegen ter beschikking te stellen van normaal voorzichtige weggebruikers. Een rijbaan, fietspad of trottoir moet beantwoorden aan de normale verwachtingen van een gebruiker. Van zodra de weg niet meer geschikt is voor een normaal gebruik, is het “behept met een gebrek”. Op basis van artikel 1384, lid 1 BW wordt de wegbeheerder dan vermoed aansprakelijk te zijn.
Voor gemeenten geldt een bijkomende juridische grondslag: art. 135 § 2 Gemeentewet (bijzondere veiligheidsverplichting). Volgens het Hof van Cassatie omvat deze plicht “het voorkomen van ieder abnormaal gevaar, door aangepaste maatregelen te nemen, tenzij een vreemde oorzaak die de betrokken gemeente niet kan worden aangerekend, haar verhindert haar veiligheidsverplichting na te komen”.
Lijkt simpel … maar
Wat is een gebrek? Wat is abnormaal?
Dikwijls ontkent de wegbeheerder dat er een gebrek is of betwist men het belang ervan. In een procedure is het de rechter die bepaalt of de staat van de weg gebrekkig was en wat de juridische consequentie daarvan is. Wat wij gebrekkig benoemen, is niet noodzakelijk ook juridisch gebrekkig. Een ondiepe verzakking bijvoorbeeld kan iemand doen vallen, maar maakt het voetpad niet ongeschikt voor gebruik. Het is dus niet noodzakelijk een gebrek, met als gevolg dat de gemeente geen schade moet vergoeden.
Een eigen fout van de schadelijder!
Had het slachtoffer het schadegeval kunnen vermijden door beter uit zijn doppen te kijken? Reed hij niet te snel? Waren haar hakken niet te hoog? Is het bewezen dat de schade gebeurde op de plaats en het tijdstip zoals gesteld door het slachtoffer? Probeert het slachtoffer schade niet op een onschuldige wegbeheerder te verhalen?
Bewijzen… bewijzen… bewijzen
Wie eist, bewijst. Alles staat of valt met voldoende bewijzen. Het slachtoffer moet bewijzen dat de schade veroorzaakt werd door de gebrekkige staat van het wegdek. Zonder bewijs is geen vergoeding mogelijk.
ONZE TIPS:
Blijf op de plaats van het ongeval en verwittig de politie. Vraag de politie de schade en de toestand van de weg vast te stellen. Als de politie niet wil komen, vraag dan een officiële registratie van je oproep (uur en datum). Ga dan zelf zo snel mogelijk langs bij de politie om klacht neer te leggen en verwijs naar de telefonische oproep. Dring er op aan dat er een PV wordt opgemaakt. ·
Maak foto’s van de schade en de toestand van het wegdek en de verkeerssituatie. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk. Zorg dat er een datum op de foto’s staat, zodat het tijdstip van het ongeval bewezen is. ·
Spreek omstaanders en getuigen aan. Noteer hun gegevens zodat ze een verklaring kunnen afleggen. Misschien zijn er buurtbewoners die kunnen bevestigen dat de staat van de weg een probleem is en er al eerdere schadegevallen werden geregistreerd. ·
Bewaar alle beschadigde goederen, zodat ze geëxpertiseerd of geïnspecteerd kunnen worden. ·
Bij kwetsuren laat je die best onmiddellijk vaststellen. Wacht niet af of het vanzelf wel beter gaat, maar ga naar de dokter of de 1ste hulp om een vaststelling op de dag van het ongeval te kunnen voorleggen. ·
Doe gedetailleerd aangifte bij de rechtsbijstandverzekeraar. Stuur ons een uitgebreide beschrijving van wat er gebeurde en alle bewijsstukken. Wij stellen dan de overheid in gebreke.
Het verhaal van schade door putten, verzakkingen, losliggende tegels, … is verre van evident. Maar met een sterk dossier sta je steviger in je schoenen en heeft de verzekeraar van de wegbeheerder het moeilijker om dwars te blijven liggen.
NOODNUMMERS VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN
AEDES
Bijstand auto/woning/fiets 04 340 56 24 (vanuit het buitenland +32 4 340 56 24)
AG INSURANCE
Motorvoertuigen bijstand bij ongeval: 078 15 30 00 (vanuit het buitenland +32 2 664 49 50)
Top bijstandsverzekering (bij pech): 0800 55 505 (vanuit het buitenland +32 78 055 505)
Brand bijstand woning: 02 664 75 55 (vanuit het buitenland +32 2 664 75 55)
Ag bijstand fiets 078 055 508 (vanuit het buitenland + 32 78 055 508)
AG CARE line hospitalisatie 02 664 10 35 (vanuit het buitenland +32 2 664 10 35)
ALLIANZ
Bijstand Auto Global Assistance 02 773 61 04 (vanuit het buitenland + 32 773 61 04)
Bike assist 02 773 61 77 (vanuit het buitenland +32 2 773 61 77)
Bijstand woning 02 773 61 37 (vanuit het buitenland +32 2 773 61 37)
AXA
Bijstand auto en woning 02 550 05 55 (vanuit het buitenland +32 2 550 05 55)
Of 078 15 00 02
BALOISE INSURANCE
Bijstand auto en woning 03 870 95 70 (vanuit het buitenland +32 3 870 95 70)
Bijstand auto 0800 13 444 (vanuit het buitenland +32 8 001 34 44)
CARGLASS
Carglass België 0800 136 36 (vanuit het buitenland +32 800 136 36000)
DELA
Noodnummer 03 231 55 35 (vanuit het buitenland +32 3 231 55 35)
DKV
Dkv assistance (medicard) 02 230 31 32 (vanuit het buitenland +32 2 230 31 32)
EUROP ASSISTANCE
Pechverhelpin/reisbijstand) 02 533 75 75 (vanuit het buitenland +32 2 533 75 75)
VIVIUM
Ongeval en bijstand (auto en woning) 02 406 33 33 (vanuit het buitenland +32 2 2 406 33 33)